Poznaj jedną z najszybciej rozwijających się dzielnic Krakowa: od XIX wiecznych kamienic przy Rynku Podgórskim po nowoczesne biurowe wokół ronda Matecznego.
Mimo iż
Podgórze zostało włączone do terenów Krakowa już około 110 lat temu, dzielnicy
udało się zachować wyraźną, odrębną tożsamość. Położony bezpośrednio na
południe od Wisły, ten industrialny obszar pełnił podczas wojny rolę żydowskiego
getta, w latach późniejszych cierpiąc z powodu gospodarczego regresu. Sytuacja
zaczęła zmieniać się na korzyść Podgórza dopiero po transformacji ustrojowej,
kiedy to zarówno przyjezdni, jak i inwestorzy postanowili wykorzystać ukryty potencjał
dzielnicy, mogącej poszczycić się tak bogatą historią. W rezultacie okolica
zaczęła przeżywać swój mały renesans, przyciągając nowych mieszkańców nietuzinkowymi
galeriami, klimatycznymi kawiarniami i ekscentrycznymi muralami – nie wspominając
już o bardzo konkurencyjnych w stosunku do np. centrum miasta kosztach życia.
Dodatkowym czynnikiem mającym wpływ na rozkwit dzielnicy było powstanie Mostu
Bernatka – oświetlonego przejścia dla pieszych ozdobionego pięknymi, zdającymi
się unosić w powietrzu rzeźbami, łączącego Podgórze z Kazimierzem. Obecnie
Podgórze stanowi jedną z popularniejszych części miasta – głównie dzięki
bliskości Kazimierza, jak również kameralnej, spokojnej atmosferze i
autentyczności.
Podgórze
obfituje w interesujące kontrasty architektoniczne, których ciekawym przykładem
jest strzelisty neogotycki kościół św. Józefa, górujący nad głównym placem
dzielnicy. Nic nie oddaje jednak lepiej zderzenia nowego ze starym niż
zbudowany ze szklanych pustaków ośrodek kultury Cricoteka, okalający dawną
elektrownię.
Podgórze,
zajmuje ogromny obszar, a wachlarz dostępnych na jego terenie nieruchomości
jest szeroki i różnorodny, obejmując lokale mieszczące się nawet w 100-letnich
kamienicach. Największą popularnością cieszą się jednak nowe inwestycje
zlokalizowane w pobliżu rzeki, takie jak Nadwiślańska 11. Jest to duży projekt,
który w znacznym stopniu przyczynił się do przyciągnięcia krakowian na tę
stronę Wisły.
Podgórze
obfituje w interesujące kontrasty architektoniczne, których ciekawym przykładem
jest strzelisty neogotycki kościół św. Józefa, górujący nad głównym placem
dzielnicy. Nic nie oddaje jednak lepiej zderzenia nowego ze starym niż
zbudowany ze szklanych pustaków ośrodek kultury Cricoteka, okalający dawną
elektrownię.
Podgórze,
zajmuje ogromny obszar, a wachlarz dostępnych na jego terenie nieruchomości
jest szeroki i różnorodny, obejmując lokale mieszczące się nawet w 100-letnich
kamienicach. Największą popularnością cieszą się jednak nowe inwestycje
zlokalizowane w pobliżu rzeki, takie jak Nadwiślańska 11. Jest to duży projekt,
który w znacznym stopniu przyczynił się do przyciągnięcia krakowian na tę
stronę Wisły.
Podgórze może
poszczycić się obecnością wielu obszarów zielonych. Spośród tych najciekawszych
warto wymienić Wzgórze Lasoty, gdzie odwiedzający odnajdą XII-wieczny kościół
czy też XIX-wieczną fortyfikację austriacką. Inną atrakcją jest Kopiec Kraka,
czyli wysokie na 16 metrów sztuczne wzgórze, pod którym podobno spoczywa
założyciel miasta. Niektórzy oceniają, że wzgórze pochodzi z VI wieku. Z jego szczytu
można zobaczyć kamieniołom Liban, w którym Spielberg nakręcił wiele scen do
Listy Schindlera. Park Bednarski z kolei oferuje zwiedzającym wiele
pagórkowatych szlaków spacerowych a nawet dostęp do stadionu, będącego siedzibą
KS Korona i innych drużyn piłkarskich.
Samochód: parkowanie na ulicy może stanowić problem – większość nowszych budynków mieszkalnych posiada jednak parkingi podziemne.
Pociąg: na Dworzec Główny można dojechać samochodem w 20 minut. Najbliższa stacja regionalna (Zabłocie) znajduje się blisko granicy Podgórza.
Tramwaj: przez mosty Piłsudskiego i Powstańców Śląskich biegną linie tramwajowe, które łączą Podgórze z centrum. Wysokie natężenie lokalnego ruchu sprawia, że tramwaje pozostają bardzo wygodnym środkiem transportu.
Rower: chociaż znaczna część centralnego Podgórza pozostaje dość nieprzyjazna dla rowerzystów, sytuacja i tak uległa drastycznej zmianie w ciągu ostatnich kilku lat. Łącząca dzielnicę z Kazimierzem kładka Bernatka stała się jednym z najbardziej lubianych przejść, bardzo ułatwiając życie rowerzystom i pieszym. Ścieżki rowerowe biegną również bezpośrednio nad rzeką, prowadząc wprost na Zabłocie i Dębniki.
Samolot: dotarcie samochodem na lotnisko zajmuje zwykle od 20 do 40 minut.
Samochód: parkowanie na ulicy może stanowić problem – większość nowszych budynków mieszkalnych posiada jednak parkingi podziemne.
Pociąg: na Dworzec Główny można dojechać samochodem w 20 minut. Najbliższa stacja regionalna (Zabłocie) znajduje się blisko granicy Podgórza.
Tramwaj: przez mosty Piłsudskiego i Powstańców Śląskich biegną linie tramwajowe, które łączą Podgórze z centrum. Wysokie natężenie lokalnego ruchu sprawia, że tramwaje pozostają bardzo wygodnym środkiem transportu.
Rower: chociaż znaczna część centralnego Podgórza pozostaje dość nieprzyjazna dla rowerzystów, sytuacja i tak uległa drastycznej zmianie w ciągu ostatnich kilku lat. Łącząca dzielnicę z Kazimierzem kładka Bernatka stała się jednym z najbardziej lubianych przejść, bardzo ułatwiając życie rowerzystom i pieszym. Ścieżki rowerowe biegną również bezpośrednio nad rzeką, prowadząc wprost na Zabłocie i Dębniki.
Samolot: dotarcie samochodem na lotnisko zajmuje zwykle od 20 do 40 minut.
Choć na
terenie Podgórza nie znajdziemy dużych centrów handlowych, dzielnica znajduje
się w wygodnej odległości od dwóch dużych galerii; Bonarka City Center na
południu i Galerii Kazimierz na północy. W okolicy mieszczą się placówki zdrowotne
Pratia MCM, cieszące się dobrą reputacją – poza granicami dzielnicy
znajdziemy również kliniki Medicover lub IMIcare. Lux-Med działa przysłowiowy rzut
beretem od Bonarka City Center. W sektorze placówek edukacyjnych International
Trilingual School of Cracow znajduje się tuż za mostem, a do British
International School of Cracow i Embassy International School dotrzemy w kilka
minut jadąc dalej na północ. Na terenie Podgórza pojawia się coraz więcej
hoteli i biur, co stanowi rezultat dynamicznego rozwoju dzielnicy.