Nowoczesne Nadodrze, dzięki swojemu niekonwencjonalnemu charakterowi, oczarowało młodych, zamożnych profesjonalistów.
Nadodrze przez lata
uchodziło za dość surowe. W ciągu ostatniej dekady rozkwitło jednak, stając się
najlepszym przykładem udanej rewitalizacji. Leży równolegle do Starego Miasta
po drugiej stronie Odry, skąd cieszy się zasłużoną
reputacją odmiennej, awangardowej dzielnicy. Jej powodem są liczne
alternatywne kawiarnie, modne lokale ze street foodem i murale w rozmiarze XL.
Przykładów takiej kreatywnej
ulicznej ekspresji nie da się przeoczyć. To właśnie one spopularyzowały
Nadodrze zarówno wśród mieszkańców, jak i przyjezdnych. Kamienice, które górują
nad ulicami, stanowią wspaniałe płótno dla wielu artystów i często są ozdobą
dla zacienionych dziedzińców kamienic. Jedne przypominają berlińskie skłoty, a
w innych odnajdziesz niskobudżetowe hostele dla backpackersów.
Nadodrze przyciągnęło
uwagę start-upów, organizacji pozarządowych, a także zostało wybrane na
lokalizację wrocławskiego oddziału Google. To zapowiedź dalszego, ekscytującego
rozwoju Nadodrza, które dzięki swojemu niekonwencjonalnemu charakterowi, przyciąga
głównie młodych, zamożnych profesjonalistów.
Nadodrze definiują
głównie przedwojenne XIX-wieczne kamienice. Prywatni inwestorzy chętnie poddają
je starannym renowacjom. Zrewitalizowane obiekty kontrastują z podniszczonymi, lekko
opustoszałymi budynkami z przeszłości, ale ich obecność nadaje okolicy autentyczności
- a ta jest ceniona przez wielu. Poza tym, w okolicy powstaje coraz więcej
nowych inwestycji. Listę otwiera Centreville - ambitny projekt, wyróżniający
się oknami od podłogi do sufitu oraz tarasami widokowymi na dwóch ostatnich
kondygnacjach. Rozgłos zyskała także Zajezdnia, siedmiopiętrowy kompleks
składający się głównie z wysokiej jakości kawalerek. Budynek Kurkowa 14 z
widokiem na rzekę, wygrał w konkursie „Dom, w którym chciałbym mieszkać”,
przeprowadzonego przez Gazetę Wyborczą DOM. Również lokalny zabytek - stacja
kolejowa Wrocław Nadodrze - odzyska swój dawny blask i stanie się ważnym
punktem na mapie lokalnej społeczności. Plany zakładają uzupełnienie funkcji
dworca o usługi handlowe, lokale gastronomiczne oraz powierzchnie biurowe. W
odległości spacerowej od wspomnianego dworca znajduje się elektrociepłownia,
której biało-czerwone wieże są ikoną rejonu. Obecne tu przemysłowe relikty na
pierwszy rzut oka mogą sprawiać wrażenie, że okolica jest zbyt surowa. Przy
dokładniejszym poznaniu Nadodrza, odkryjemy budynki, które ocieplają wizerunek tej
dzielnicy, jest to m.in. Klasztor Karmelitów Bosych. Miłośnicy historii znajdą
w okolicy ciekawe obiekty, takie jak niezniszczalny schron przeciwlotniczy z
czasów wojny.
Nadodrze definiują
głównie przedwojenne XIX-wieczne kamienice. Prywatni inwestorzy chętnie poddają
je starannym renowacjom. Zrewitalizowane obiekty kontrastują z podniszczonymi, lekko
opustoszałymi budynkami z przeszłości, ale ich obecność nadaje okolicy autentyczności
- a ta jest ceniona przez wielu. Poza tym, w okolicy powstaje coraz więcej
nowych inwestycji. Listę otwiera Centreville - ambitny projekt, wyróżniający
się oknami od podłogi do sufitu oraz tarasami widokowymi na dwóch ostatnich
kondygnacjach. Rozgłos zyskała także Zajezdnia, siedmiopiętrowy kompleks
składający się głównie z wysokiej jakości kawalerek. Budynek Kurkowa 14 z
widokiem na rzekę, wygrał w konkursie „Dom, w którym chciałbym mieszkać”,
przeprowadzonego przez Gazetę Wyborczą DOM. Również lokalny zabytek - stacja
kolejowa Wrocław Nadodrze - odzyska swój dawny blask i stanie się ważnym
punktem na mapie lokalnej społeczności. Plany zakładają uzupełnienie funkcji
dworca o usługi handlowe, lokale gastronomiczne oraz powierzchnie biurowe. W
odległości spacerowej od wspomnianego dworca znajduje się elektrociepłownia,
której biało-czerwone wieże są ikoną rejonu. Obecne tu przemysłowe relikty na
pierwszy rzut oka mogą sprawiać wrażenie, że okolica jest zbyt surowa. Przy
dokładniejszym poznaniu Nadodrza, odkryjemy budynki, które ocieplają wizerunek tej
dzielnicy, jest to m.in. Klasztor Karmelitów Bosych. Miłośnicy historii znajdą
w okolicy ciekawe obiekty, takie jak niezniszczalny schron przeciwlotniczy z
czasów wojny.
Nadodrze nie kojarzy się z
zielenią, ze względu na gęstą przedwojenną zabudowę. Mimo to wytchnienie można
znaleźć w kilku parkach, takich jak starannie zagospodarowany Plac Świętego
Macieja w centrum dzielnicy. Zainspirowany XIX-wiecznymi ogrodami Anglii, jest
czymś w rodzaju miejskiej oazy. Park Słowiański, obecny w prawym górnym zakątku
na mapie Nadodrza, jest jednym z najbardziej przyjaznych rodzinom parków w mieście.
Oferuje udogodnienia, takie jak plac zabaw i wybieg dla psów. W parku
wzniesiono 6-metrowy pomnik ku czci „wyzwolenia” miasta. Wszystko to jednak
przebija Park Staszica, stworzony na trójkątnej działce z sieciami
wspinaczkowymi i parkiem fontann.
Pociąg: lokalny dworzec
kolejowy Wrocław Nadodrze oferuje głównie obsługę połączeń regionalnych oraz
niektóre połączenia z Warszawą. Od dawna uważany przez mieszkańców za powód do
wstydu, zaniedbany budynek stacji ma zostać poddany renowacji i służyć jako
projekt wielofunkcyjny, oferujący m.in. usługi gastronomiczne dla zamożniejszej
klienteli.
Samochód: podobnie jak w
innych centralnych obszarach Wrocławia, znalezienie miejsca na parkingu przy
ulicy może stanowić duże wyzwanie. Ruch ma tendencję do narastania w miarę
zbliżania się godzin szczytu.
Rower: ścieżki rowerowe
stały się z biegiem lat bardziej powszechne, a dostępność hulajnóg i rowerów
miejskich również zrewolucjonizowała transport lokalny. Ścieżki dla rowerzystów
przeważnie obejmują pasy wyznaczone wzdłuż ruchliwych ulic, ale niektóre
odcinki prowadzą przez tereny rekreacyjne, jak na przykład nadrzeczny Bulwar
Słoneczny.
Tramwaje: tramwaje
kursują często i łączą okolicę z sąsiednimi dzielnicami, takimi jak Stare
Miasto.
Samolot: podróż na
lotnisko może zająć od 25 do 50 minut.
Pociąg: lokalny dworzec
kolejowy Wrocław Nadodrze oferuje głównie obsługę połączeń regionalnych oraz
niektóre połączenia z Warszawą. Od dawna uważany przez mieszkańców za powód do
wstydu, zaniedbany budynek stacji ma zostać poddany renowacji i służyć jako
projekt wielofunkcyjny, oferujący m.in. usługi gastronomiczne dla zamożniejszej
klienteli.
Samochód: podobnie jak w
innych centralnych obszarach Wrocławia, znalezienie miejsca na parkingu przy
ulicy może stanowić duże wyzwanie. Ruch ma tendencję do narastania w miarę
zbliżania się godzin szczytu.
Rower: ścieżki rowerowe
stały się z biegiem lat bardziej powszechne, a dostępność hulajnóg i rowerów
miejskich również zrewolucjonizowała transport lokalny. Ścieżki dla rowerzystów
przeważnie obejmują pasy wyznaczone wzdłuż ruchliwych ulic, ale niektóre
odcinki prowadzą przez tereny rekreacyjne, jak na przykład nadrzeczny Bulwar
Słoneczny.
Tramwaje: tramwaje
kursują często i łączą okolicę z sąsiednimi dzielnicami, takimi jak Stare
Miasto.
Samolot: podróż na
lotnisko może zająć od 25 do 50 minut.
W zgodzie z dominującym
klimatem Nadodrza handel detaliczny ogranicza się do osiedlowych sklepów
spożywczych, sklepów ze starociami i specjalistycznych punktów z wyrobami
rękodzielniczymi. W celu zaspokojenia innych potrzeb zakupowych, miejscowi
udają się do centrów handlowych, obecnych w sąsiednich dzielnicach miasta.