Grabiszyn może kojarzyć się z anonimowymi blokami z lat siedemdziesiątych. Głębsze spojrzenie w tę dzielnicę zdradza jednak inną historię.
Wielu osobom Grabiszyn kojarzy się z anonimowymi blokami, które zalewały polskie miasta w latach 60-tych i 70-tych. Jeśli jednak bliżej przyjrzeć się dzielnicy, można odkryć zupełnie inny obraz. Szczególnie, gdy w grę wchodzi jedna z największych atrakcji dzielnicy: ogromny Park Grabiszyński. W okolicy znajdziemy zarówno tereny zielone i nowe budownictwo, jak i przemysł lekki czy mieszkania z czasów komunizmu. Tak bogata struktura dzielnicy widoczna jest w Zajezdni, kiedyś stacji autobusowej, dzisiaj brawurowym muzeum, które odkrywa historię Wrocławia od 1945 roku do dzisiaj. Zajezdnia pokazuje nie tylko wielkie historyczne wydarzenia. Skupia się też na zwykłych wrocławianach i wrocławiankach, którzy byli ich świadkami. Ta niezwykła przestrzeń ożywia przeszłość dzięki eksponatom rządowych urządzeń podsłuchowych, przebitego kulą buta antykomunistycznego protestującego i lokalnym komputerom z lat 70.
Na pierwszy rzut oka Grabiszyn można wziąć za typowe komunistyczne osiedle. Dominują bloki z prefabrykatów, zasłaniając bardziej różnorodną zabudowę bocznych uliczek. Na przykład, między parkiem a ulicą Hallera natrafimy na siatkę domów jednorodzinnych i bliźniaków. Jeśli chodzi o bardziej współczesną zabudowę, znajdziemy popularny kompleks Ogrody Grabiszyńskie oraz Ogrody Hallera, grupę pięciopiętrowych budynków pośród zieleni, oferujących standard powyżej segmentu popularnego. Ciekawie prezentuje się Kwadrat, który nawiązuje do wzorów szachownicy. Ten siedmiopiętrowiec leży tuż obok innej znanej inwestycji: Corte Verona. Mimo iż oddano ją ponad dekadę temu, jej kubistyczny styl nadal wygląda nowocześnie. Listę wartych uwagi inwestycji zamyka Impressio, czyli pięć niewysokich budynków wielorodzinnych z ochroną. Dzięki kilku działkom gotowym pod zabudowę i rosnącej liczbie firm lokujących swoje biura w pobliżu, Grabiszyn będzie nadal prosperował.
Na pierwszy rzut oka Grabiszyn można wziąć za typowe komunistyczne osiedle. Dominują bloki z prefabrykatów, zasłaniając bardziej różnorodną zabudowę bocznych uliczek. Na przykład, między parkiem a ulicą Hallera natrafimy na siatkę domów jednorodzinnych i bliźniaków. Jeśli chodzi o bardziej współczesną zabudowę, znajdziemy popularny kompleks Ogrody Grabiszyńskie oraz Ogrody Hallera, grupę pięciopiętrowych budynków pośród zieleni, oferujących standard powyżej segmentu popularnego. Ciekawie prezentuje się Kwadrat, który nawiązuje do wzorów szachownicy. Ten siedmiopiętrowiec leży tuż obok innej znanej inwestycji: Corte Verona. Mimo iż oddano ją ponad dekadę temu, jej kubistyczny styl nadal wygląda nowocześnie. Listę wartych uwagi inwestycji zamyka Impressio, czyli pięć niewysokich budynków wielorodzinnych z ochroną. Dzięki kilku działkom gotowym pod zabudowę i rosnącej liczbie firm lokujących swoje biura w pobliżu, Grabiszyn będzie nadal prosperował.
Nazywany zielonymi płucami miasta, 48-hektarowy Park Grabiszyński powstał na miejscu XIX-wiecznej nekropolii zlikwidowanej w latach 60-tych. Po zabytku pozostały groby włoskich żołnierzy poległych w I Wojnie Światowej. Znajduje się też tutaj pomnik honorujący dawną funkcję miejsca. Pomimo ponurej przeszłości, park jest jednym z ulubionych miejsc wrocławian. Znajdziemy tu wysadzane lipami alejki, place zabaw, pole do minigolfa i ścieżki spacerowe. Park jest w części gęsto zalesiony, co oznacza, że okazjonalne zaobserwować tu można dziki i sarny. Rozciągając się od jednego końca Grabiszyna do drugiego, park jest jednym z najbardziej znanych miejsc w mieście.
Samochód: przy tak dużej powierzchni dzielnicy, czas dojazdu może się znacznie różnić. Niemniej jednak parkowanie na ulicy rzadko stanowi problem. Z centrum Grabiszyna na Stare Miasto można się dostać w niecałe 20 minut – choć często krócej.
Tramwaj: Grabiszyn od lat uważany za sypialnię Wrocławia, posiada więc rozbudowaną sieć połączeń komunikacji miejskiej.
Pociąg: w godzinach szczytu dojazd do głównego dworca kolejowego zajmuje od 15 do 30 minut.
Rower: Park Grabiszyński jest często uznawany za najlepsze miejsce do rekreacyjnej jazdy na rowerze w mieście i oferuje ucztę leśnych szlaków biegnących przez dawny cmentarz.
Samolot: czas dojazdu na lotnisko waha się od 15 minut do godziny z centrum Grabiszyna w zależności od natężenia ruchu.
Samochód: przy tak dużej powierzchni dzielnicy, czas dojazdu może się znacznie różnić. Niemniej jednak parkowanie na ulicy rzadko stanowi problem. Z centrum Grabiszyna na Stare Miasto można się dostać w niecałe 20 minut – choć często krócej.
Tramwaj: Grabiszyn od lat uważany za sypialnię Wrocławia, posiada więc rozbudowaną sieć połączeń komunikacji miejskiej.
Pociąg: w godzinach szczytu dojazd do głównego dworca kolejowego zajmuje od 15 do 30 minut.
Rower: Park Grabiszyński jest często uznawany za najlepsze miejsce do rekreacyjnej jazdy na rowerze w mieście i oferuje ucztę leśnych szlaków biegnących przez dawny cmentarz.
Samolot: czas dojazdu na lotnisko waha się od 15 minut do godziny z centrum Grabiszyna w zależności od natężenia ruchu.
W północno-wschodniej części dzielnicy znajduje się szpital Lux Med, a tuż obok Magnolia Park, jedno z największych centrów handlowych w mieście. Wschodnia flanka Grabiszyna jest dogodnie położona blisko centrum handlowego Wroclavia. W zachodniej części dzielnicy centrum handlowe Borek posiada rozsądną ofertę międzynarodowych marek. Warto zauważyć, że właśnie w Grabiszynie znajduje się Wrocławska Szkoła Międzynarodowa.